Take a note plissss !!!
1) Bersedia untuk berhenti
sebelum line putih eventhough takde kereta lalu esp time belok keluar atau
masuk ke imkg, tima nak masuk litar and depan lampu isyarat !!!
2) Part dekat bukit,
pastikan cermin cun selari dengan palang, tayar cecah line kuning
jalan..tolanglah cun ! kalau tk cun, mintak izin jpj utk reverse blek..just
twice ok..lebih GAGAL L
3) Side parking, tolong
jaga2 line belakang..jgn smpai badan lebih dr line kosong kedua kat tepi tu
4) 3 ponter pun jaga line
tepi, jgn pijak..jgn dgr ckp kapten suruh more on kiri tu -_____- biar je
center kat tengah janji tak kena line..belok kiri pantas sikitt ye.
5) Time belok jgn makan
space org lain lah tamak..line sendiri ada !!
6) Light signing mesti
lebih dr 3 saat..sentiasa bg isyarat kalau nk belok !! nty GSM -.-
7) Start engine before
check semua tu..belt masuk terus pakai !!
8) Jangan slow sgt, tp jgn
lebih 60 km/j
9) Gear biar smooth, tarik
clutch slow
10) time belok, sedia tukar clutch 2 or 1
BUKIT
1)
Guna gear 1, naik tekan minyak and make sure CUNNNN selari
2)
Free gear and tarik handbrake..angkat tangan
3)
Ready? Tekan clutch, masuk gear 1 tangan ready kat handbrake.
4)
Tekan minyak lebih tiga, tarik clutch slow smpai half.
5)
Bila dah rasa kereta bergegar, terus turun handbrake and vooom,
bukit dituruni !
SIDE PARKING
1)
Tayar lurus, nak cantik, kereta rapat ke kiri
2)
Reverse smpai selari dgn parking opposite tu
3)
Stereng pusing kiri habis, reverse smpai nampak bucu
4)
Stereng luruskan ( 2 ½) reverse smpai tayar belakang kena atau
sebelum line kuning tu.
5)
Stereng pusing kanan habis and reverse smpai masuk and make
sure, bontot kereta tk keluar line belakang..
6)
Luruskan tayar and angkat tangan.
7)
Kalau nk keluar, stereng boleh pusing habis jika kita selari kat
line lubang kedua atau undur sikit
THREE POINTER
1)
Tangan ready nak pusing pusing stereng dgn pantas
2)
Time masuk tu, cepat cepat belok kanan
3)
Time reverse tu kena pusing habis tp jangan langgar line tau
4)
Then keluar lah
DRIVE ATAS JALAN RAYA
1)
Start drive je, guna gear 1, kalau guna gear 1, jgn tarik clutch
habis2, tarik slow tp jgn habis
2)
Jalan A, mark tokong, dekat dah red dragon tu
3)
Jalan B, mark signboard Barieng, dekat dah kat balai raya
tu..(mark juga bukit tu)
4)
Tukar2 clutch smpai 4 je..
5)
Maintain kan 50 km.j..jgn lbey 60 km/j
6)
Time tarik clutch slow2, jgn kasi jpj shock
7)
Berhenti kat line sepatutnya..jgn berhenti atas line pulak..jgn
terlajak
8)
Jangan masuk lorong orang lain
9)
Kalau ada halangan atas jln raya, tnggu tp kalau lama sgt, ckp
dgn jpj, sy nak potong !
10)
Jaga kenderaan kat depan, mata jauh kehadapan
11)
Kat traffic light, free gear and tarik handbrake
12)
Igt jalan dlm litar, dah belok kiri tu, belok jalan yg ada lampu
usyarata, then lurus smpai hujung, belok kiri, belok kiri lagi and pergi kat
roundabout tu and parking, SELESAI !
Shasya boleh pass punya test jpj J chaiyok2
mangat tak mangat nie?
mangat gila kan? tak lah, cuak punya pasal..jd lah mcm nie..hehe so that sy tk
lupa..err, asal sy baru teringat yg sy ambil juga lesen B2 iaiti motosikal dan
semua yg sy print nie pasal kereta je? sy terlalu confident ke pasal moto?
gila, taklah..cuak jugak tp just wait and see je lah..
Ya Allah, Kau berilah jpj
aku seorang manusia yang menerti perasaan berdebar aku dan tidak terlalu
mencari bagai nak rak segala kesalahan aku..dan semoga dia luluskan aku ( bukan
lulus cara kotorlah )..Kau berilah ingatan yg kuat kepada aku agar aku igt
langkah2 yg harus aku lakukan.
"Allah huma yasir, wala tu 'asir"
p/s : bak kata hj daud, first
impression is IMPORTANT..so, wat cool je lah..hee~
salam sayang,
0 Criticism:
Post a Comment
Tak puas hati? Nak lepas geram? Ledidgo here~