"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [29:64]

28 June 2012

Ta’aruf programme week ; 2 jun – 8 jun 2012




 
 
3 jun 2012,
hye. Alhamdulillah akhirnya. hari nie hari kedua aku kat sini. dekat mana? uia lah derr. atau lebih tepat, CFS IIUM. paham pemende? centre for foundation studies, international islamic university malaysia. panjang kau. mana nk cari? haha. nk tau kenapa letak tarikh atas tu? tu means tarikh post ini ditulis. tp di publishkan lambat sbb wifi tkde -.- ntah bila dpt publish. tgh baca? dah publish lah tu. hehe. semalam dftar, dpt no giliran 1026. tkdelah jauh mana en. then terstuck dekat bg bank slip versi cfsiium’s copy tp aku bg student’s copy. kena pegi balik ke kereta. aduhh. then semuanya lepas jugak dan di tempuhi dengan lancar. gmbar kad matriks pun settle dah :) aku dpt mahallah khadijah. the best part aku dpt 1st floor :) naik tangga je lah. lif tu bagi mereka2 yg atas guna ! concern sehh. hehe. mahallah khadijah pling tinggi kott. 9 tingkat. thats why ada lift. Alhamdulillah. bersyukur dengan nikmat Allah.
roommates aku semua sempoi, cool lah. Tra (kedah mai), ana (pahang si rompin) and fizah (budak cheas). then termasuk aku :) cukup 4 org. mahallah aisyah and zainab lawat ckp bilik ktorg besar. sbb dorg punya kecik sikit kot. buat masa ni aktiviti tkde sgt. just semalam ada perjumpaan dekat musollah mahallah. ice breaking kejap. kenal2 dengan dorg. ketua mahallah kak izzah :) sisters semua kt sini baek and helpful. dorg kata sini tkde ragging eh. semua diisi dgn aktvt bermanfaat, islamic kan.
seriously aku mengharap uia akan dapat di jadikan medium untuk aku berubah ke arah yg lebih positif. insyaAllah. solat pun jemaah. dekat rumah mana nk carik? semalam tazkirah bercakap pasal niat. niat dtg ke sini utk menuntut ilmu kerana Allah. jangan nak cari jodoh eh :P sekarang nie pun still free sbb semua bz nk uruskan pendaftaran budak budak nursing, health science dan sewaktu dengannya. esok pndaftaran budak aed, law and econs. mlm nie ktorg ada briefing about test. takut sebenarnya nk test. agak2 level mana nty? just pray for me eh. nk belajar tp tkde bahan pebende pun! nk online pun wifi tkde. nty nk pinjam nota syairah lah. hehe.
okay, tu je lah yg aku boleh sampaikan buat masa nie. insyaAllah aku update lagi. wallah hualam.

Midnight 4 jun 2012,
Aku nk andai still 3 jun je. Sbb nie mlm. Dh lepas pkul 12 maka bergelar 4 jun lah hari nie en. Tadi yg macam aku ckp, ada ENGENIUS ada briefing about apt, ept, tent, fkt kt malik faisal hall *penuh gila weh, tk dpt menampung budak engin. RAMAI. Amende eh menatang yg aku sebut td? Budak uia je boleh jawab. Budak um ada nk jawab ke? Hehe. Okay, just kidding :P tu test arab, english, tilawah and asas fardhu ain. Dia lebih kurang nk menguji and mengetahui level kita lah. Terkesan kat aku td *brother izdihar eh yg bercakap td. Konpius jap. Dia terangkan for tilawah and fardhu ain. Bak kata dia semua budak pandai, straight a’s bagai, mesti semua boleh punya. Hahaha. Bg aku nampak mcm perli je. Yelah, kita kejar ilmu duniawi dan tercicir pasal akhirat. Bayangkan budak straight a plus tk reti solat. Sedih en? Tkpe, kat sini, tk payah malu2, belajar je. Malu nty sesat jalan. Tkde kompas tau!
Bagi aku test arab aku tknak isi apa2 sbb kot2 aku tembak2 jawab terus masuk level 2 ke padahal aku 1 basic pun tkde. So pendek kata, aku teringin nk belajar arab dr awal lg. bahasa syuurga en. insyaAllah.
English pulak? Aku akan buat sehabis baik. Biarpun aku hanya level 3 ke. Means itu je aku mampu dan aku akn belajar bnyak lagi pasal english. At least, I can improve my english. OH MY ENGLISH, rindu pulak cerita tu. Hehe. Tilawah dengan fardhhu ain? Sama mcm english lah. Apa yg aku tahu, aku jawab lah sbb itu level kemampuan aku. Yg aku tk tahu? Itu semua boleh belajar. Semua kat sini sudi mengajar kot. Bahagia je rasa. Rasa ilmu kt sini melimpah ruah J tinggal nk cedok je.
Tutup cerita tu. Sekarang aku dah ngntok. Esok ada programme pkul 2 ptg. Hewhew. Lama lg tu. Kt sini aku ckp panas tau. Bahang walaupun ada kipas but what I learned yesterday, bersyukur kepada Allah kerana nikmat yg diberi. Kt luar sana tu ntah2 ada lg panas dr nie. Siapa tahu. So bersyukur ye kawan kawan. Okay, selamat malam. Wassalam.

5 jun 2012.
Alhamdulillah hari nie masuk hari keempat eh? Keempat lah kan. Aku sebagai student uia bernombor matriks sekian sekian sekian. Hari nie? Wah wah wah. Exam bhaii. Hahah. Aku berjaya habiskan 3 exam dengan jayanya. Ept sgt lah susah ! paper 1 ada 4 passage. 1st tu yakin je buat. Second mcm eh eh siket. Third dah blank. Yg keempat lg lah. Wujud eh? Sbb aku tk pham dohh. Tk tipu. Haha. Bak kata roommate aku passage ke4 tahap oxford cambridge semua. Hebat tk? Patut tk paham -.- . paper 2 bleh lah. Psal describing tu aku mcm susah2 sikit. Dah lah comot gila weh essay aku. Kesian examiner! Then bagi opinion tu aku syok sikit buat. Hehe. Syok sendiri ! then fkt J jgn ambik mudah weh exam nie. Susah jugak kot. In bi pulak tu. Tp ada glosari lah. Tp susah rupanya eventhough duration dia 30 minit je. Ingat, jangan ambik mudah!! Then arab. Tulis nama semua kan. Then tick tkde basic and tick yg kertas tu tk diisi jawapan. Lepas tu? Blah lah gamoknya. Sebab aku mmg nk blaja dr level one. Nk blajar bahasa syurga brsungguh2. Same goes to bi. Level mana pun aku ditempatkan, aku nk sgt belajar gila2. Yg pasti tk kan exempted lah kan. Hehe. Then aku kenal lagi ramai orang esp roommates ain yg sangatlah sporting! Ada syarah, teha and malina. Bilik ain dah jadi bilik kedua aku dah. Hihi. Satu benda yg semua org bagi respon yg sama bila orang tanya asal aku. Aku jujur kot. Jawablah orang kuching, sarawak en. Then mula lah keluar muka terkejut -.- sbbnya orang kata aku tkde ‘bunyi’ sarawak pun. Fluent je bhasa malaysia. Dh mcm org kl dah. Haha. No komen! Aku tk pure sarawak lah geng. Tp Alhamdulillah dah 18 tahun aku menetap di sana sejak lahir. Okay? Mlm nie tkde aktvt ape. Ade practice for cultural nite je. Tk masuk pun. So td dia bwat survey mahallah je td and aku tinggalkan note for commette. Hehe. And aku nk buat entry khas for para commette sekalian J soon okay. Night

8 jun 2012,
Aku rasa nie entry yg paling panjang sebab aku buat ala ala ‘dear dumb diary’. Last aku tulis 5 jun eh? Lepas tu bukan bz sampai tkde masa tp ntahh, kemalasan kot. Hehe. Mlm nie aku rajin sesangat nie. Jom flashback jap.
Masa 6 jun ari tu, bz sikit lah. Pack semacam je jadual. First ktorg belajar lagu cfs song. Sumpah sedap. Nk dengar? Google search sendiri lahh. Sikit lah aku kasi, “we are the torchbearers for the ummah, guided by the Quran and sunnah, foundation centre of IIUM, the gateway to the Garden of knowledge and virtue,” Then praktis for bai’ah and brother usop slack suara pecah. Okay itu lawak :P. haa. Lepas tu ada campus tour plus library. Masa tu ngntok gila walaupun berjalan. Ntah kenapa. So in conclusion tk focus sgt pun. Kena explore sendiri lah lepas nie. Haih -.- petang tu ada briefing academic program and finance. Tk ngntok weh. Serius. Bosan sikit ade. Sikittttttttttttttttt je. Then dapat kad matriks. Tp belum pakai sebab coop habis lanyard and casing kad matriks tu. Tengah tunggu order. Fine. So hari pun berlalu.

7 jun ingat free gila tau rupanya pagi tu ktorg ada tilawah test tp benda tu berjalan selama 5 minit! Kejap en. Just read the Quran. Nk tengok keupayaan. Aku? Mestilah masuk kelas. Aku mmg nk belajar pun segala tajwid tu. Bia kasi elok sikit baca tu. Jangan nk main semborono je. Malam tu ada cultural nite amazing ! best. Hiburan secara islamic. Siapa kata islam tkde hiburan?? Cer jawab.
And come to 8 jun. today. Pagi tadi tkde aktvt for engineering girls. Petang ada programme briefing. About engineering and ict. Best tp aku tk focus sbb duduk belakang. Ad lastly, aku jumpa cash -_____________- akhirnyaaa. Lama kot carik cash. Hehe. Finally en.  Last programme for taaruf week ada bai’ah and welcoming ceremony. Kira angkat sumpah pelajar uia lah. Ktorg lahh. Rector and dean semua datang and aku sempat salam rector. Bangga J perasmian sumpah aku salute gila gila. Dorg cipta satu alat. Ala2 dalam 3 idiots tu jugak. ‘cooler laptop terbang plus ada camera’. Sumpah smart. Memang wow. Budak engine kah yg buat? *bangga lagi. Belum dengan yg gmbr2 ktorg lg en. Cantik kot. Smart. Respect ah. Semua berlalu dengan lancar. And tahu apaaaaaa yg paling best? Bila dapat ambil gambar dengan sister izzah. Fine, aku suka tengok cara dia. Thanks sis. Best tau. Sebenarnya penat tdo dr beraktiviti.  So enjoy the pics below. Night dear. Assalamualaikum w.b.t. jazakallah. Before tu. “TA’ARUF PROGRAMME,  F.I.S YES. TA’ARUF PROGRAMME,  F.I.S YES. TA’ARUF PROGRAMME,  5 S YES.”
   


































salam sayang,

1 Criticism:

Anonymous said...

salam akak..nak tnya skit..test tilawah memang tak payah hafal ayat ape2 ek?just bce al Quran dpan ustazah tu?OAO

Post a Comment

Tak puas hati? Nak lepas geram? Ledidgo here~