"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [29:64]

07 November 2012

amanah


3 minggu berlalu sangat cepat ! budak uia pun dh nak masuk for a short sem dah. nasib baik aku tk ada short sem. cuti lama yg mengharubirukan. haha. blog pun 3 minggu sepi. tajuk ada, karangan nya tu haa agak malas sket. so now, aku pilih tajuk amanah. before that aku nk cerita pasal kisah aku kejap. kenapa kena cerita? sbb ini blog aku lah -,-

lately aku sgt malas nk online. semcam tkde mood pun ye jugak. jadual aku sama je. aku free ptg je lah. yg lain aku sediakan mknan kak siti, ubat dia, basuh baju baby and haa, dodoikan rayyan ku yg comel :) then ptg tu aku tdo lah. mlm dh lah tdo awal. pendek kata aku nk ckp yg aku rasa aku dh terlebih tdo dohh. tk tipu. asyik rasa nk tdo je. so utk stabil kn blek waktu tdo aku yg terlebih nie, aku decide online utk halang aku tdo. klau tk online, runningman boleh buat aku tk tdo gak. hahaha. bnyak plan tuu.

so now, sy nk ckp pasal amanah. amanah nie benda yg paling beratttttttt dalam dunia. benda paling sukar utk di galas di dunia. akhirat nanti Allah tanya kita tau. amanah nie ada banyak tau. amanah kita sebagai manusia, sebagai ketua, sebagai anak and many more. sy malas nk terangkan satu2 sbb semua pasti tahu amanah masing2.

sy nk cerita pasal amanah sbg ketua jap. masa meeting bhet engenius kan. ada lah sorg brother nie ckp “yg dpt pegang jawatan tu takziah, yg tk dpt tu tahniah” maka sy pun pelik memikirkan. asal takziah eh? then baru sy paham. ketua tu memegang suatu amanah yg berat. klau tk jalankan?? adalah balasan nya tu. so ketua nie kena sgt pandai uruskan sesebuar organisasi! yg tk dpt tu bertuah tau. sebelum nie, sy igtkan sape dpt jawatan tu sungguh lah hebat kan. sape rase dia dpt jawatan tu hebat means dia hanya bangga dpt nama je. serius. sekarang sy memikirkan amanah2 sy semasa mendapat jawatan masa sekolah blek. kalau lah masa boleh di undur, sy akan buat yg terbaik sbb sy rasa bnyak gila benda sy tk buat masa dpt jawatan. haih. doa dekat Allah agak di ampunkan dosa2 sy.

sedangkan gunung ganang , bumi sekali pun menolak utk menjadi khalifah tetapi manusia menerimanya. manusia istimewa kerana di kurniakan akal. so use it wisely utk memegang amanah yg telah Allah berikan, you are the chosen one. remember!

surah al-Ahzab ayat 72 : Sesungguhnya Kami telah menawarkan amanat kepada langit, bumi, dan gunung-gunung; tetapi semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khawatir tidak akan melaksanakannya (berat), lalu dipikullah amanat itu oleh manusia. Sungguh, manusia itu sangat zalim dan sangat bodoh.

p/s : amanat bukan untuk dunia semata tapi menjamin kebahagiaan di akhirat.

salam sayang,

0 Criticism:

Post a Comment

Tak puas hati? Nak lepas geram? Ledidgo here~