"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [29:64]

20 March 2014

memilih pemimpin


aku sangat rasa kepimpinan Malaysia ni taktau tahap ke berapa. tak mampu nak komen apa2. aku taknak kaitkan mana2 parti politik. sbb semua parti politik ada pemimpin. mana betul mana salah pun aku tak tahu. aku manusia biasa tak reti baca hati orang. hanya Allah yang tahu apa yg ada dalam hati korg.

pemimpin2 ni semua patut masuk uia tau. sbb dekat uia aku belajar, sape yg jadi pemimpin diucapkan takziah. pada yg tak jadi pemimpin pulak di katakan tahniah. kenapa? sebab amanah ni benda paling berat nak kena pikul. tapi pemimpin Malaysia lagi suka dapat jawatan tinggi2. lagi tinggi jawatan, lagi rasa seronok. tak paham betul. gunung ganang pun tak mampu nak jadi khalifah Allah. manusia mmg tamak haloba. kalau dorg tak suka nak pegang jawatan, perkataan rasuah tu takkan wujud dlm kamus. tapi sbb wujud lah, maksudnya rasuah tu selalu berlaku. merepek lah semua pemimpin ni. merepek!

taktau ke bila dah jadi pemimpin, sebelah kaki dah masuk neraka. mcm suami lah. suami kan pemimpin. kalau adil, selamatlah kamu. tapi masalahnya sekarang pemimpin pelik ntah adil ntah tidak. mana nak tau kan. nak sangat kan pegang amanah? org yg mampu pegang amanah ni, org yg hebat. yg tau diri adil. eh betul, kalau rasa diri tak betul, tak adil baik tak payah jadi pemimpin walaupun takde pemimpin langsung. latih diri dulu. tak memasal ke neraka. sbb nak sangat jawatan ntah pape. takat duniawi je pun. apedehal!

aku tulis ni sbb terpkey. tahun dpn aku 21 tahun, dh boleh daftar undi. tapi lagi 4 tahun baru ada undi lagi. masalahnya aku pkey sekarang ni pun pemimpin banyak tak betul, mcm mana zaman aku 4 tahun nty? terus terang, aku akan pilih ketua yg islam. tak kira lah parti memana. tp ada dua benda yg aku risau. dekat kawasan rumah aku tu most semua Chinese pemimpin. so how aku nak undi? how? wehh? takpun okaylah, ada org islam. tapi kalau dah terus terang pemimpin islam tu pun merepek jugak kepimpinan tu, so ape jalan penyelesaian utk aku sekarang? tolong lah. aku buntu tau pkey benda ni. igt Allah tak persoalkan ke kt akhirat nty? at last, mcm mana? takyah ngundi langsung? pfft pening.

pada semua pemimpin berkaliber di luar sana, jangan lah repek kn kepimpinan anda buat aku sebagai rakyat pening taktau nak undi apa. kami undi ni utk Allah jugak tau. ni kira ibadah tp kalau hasil ntah pape, mati kami rakyat dipersoalkan kt akhirat. Malaysia makin pelik. haih.

salam sayang,

0 Criticism:

Post a Comment

Tak puas hati? Nak lepas geram? Ledidgo here~