"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [29:64]

15 February 2015

CIS #1 Mathurat dan Dhuha

Assalamualaikum. Disebabkan aku masih baru maka aku masih di peringkat memaksa diri. Paksa utk buat.

Tips pertama which are amalkan bacaan mathurat and solat dhuha.

Solat dhuha alhamdulillah aku start amal dr f5 lagi2 masa tu ustazah hilmoon buat sudut solat dhuha dlm kelas. Power kan? Tp dulu buat masa rajin ajew. Sekarang alhamdulillah aku masih amalkan. Cuma kdg2 kat rumah tinggal. Antara sebab nya malas dan bangun lambat. Dekat uia ni seboleh2 aku buat. Tp kelas pukul 8.30 straight sampai 1. Kalau bangun lambat tk sempat lah nk solat. Simple je bangun lah awal sikit at least 10 minit dr waktu biasa?

So apa aku nak buat adalah mewajibkan solat dhuha aku. Aku bukan setakat wajib ada 5 solat sehari tapi 6 solat sehari. InsyaAllah. Waktu dhuha sgt panjang kan. Bangun lambat pun selagi ada waktunya solat lah walaupun bukan waktu yg afdhal.

Nabi sentiasa solat dhuha sbb ni antara sunnah nabi yg dia nak ummat dia jgn tinggal. Solat dhuha ni elok utk rezeki. Bukan lah bila kau solat, duit berkoyan koyan turun dr langit. Tak weh. Cuma hari tu kau akan rasa rezeki kau di cukupkan. Kau cukup makan cukup pakai cukup segala aspek. Gicuu hikmah solat ini.

Next one is mathurat. Zaman sekolah baca mathurat ptg je yakni dlm dua kali seminggu ataupun sekali seminggu. Kalau piyed langsung tak baca. Tatau kena aku cepat sgt hilang istiqomah baca mathurat ni. Sbb kena baca pg ptg ke? So dr semalam aku try baca mathurat ptg waktu solat asar. pagi ni waktu subuh patutnya tp subuh td ngantok sgt jd iolls baca waktu solat dhuha hewhew. Lepasni nak cuba tanak tinggal walaupun uzur insyaAllah.

Mathurat ni pun elok. Eh mestilah elok apehal lak tak elok kan. Mathurat ni fungsi utk menjaga kita. Mathurat pg utk jaga kita pg sampai malam. Mathurat ptg utk jaga kita sampai esok pg. So kalau tak baca pg nanti Allah tanak jaga kita ayokkk tak tau. Aku pernah baca fadilat mathurat masyaAllah kagum sangat. Try lah search. Boleh jd pembakar semangat utk terus membaca jyeah.

Tu je tips buat masa ni. Gambar bawah tu baru td. Pink kan semua? Dh nama shasya. Mathurat tu iolls beli dr zaman sekolah beli kat pustaka rakyat bandar tasik kesuma.

Sincerely, me.

0 Criticism:

Post a Comment

Tak puas hati? Nak lepas geram? Ledidgo here~