"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [29:64]

14 May 2015

Rezeki


hai. setelah bad mood semalam, i'm deciding on writing a blog today. yippie. my therapy right? kesian dia kerana melayan aku semalam yg bad mood kahkah.

aku ni ada masalah since sekolah. masalah pinjam. ceni lah aku bg contoh dr sekolah. ada sorg junior ni suka mintak pad aku. mula2 okay lama2 aku rasa apesal budak ni wehhh. beli lah sendiri apehal nk mintak aku je ni. camtu lah kiranya. aku okay bg brg tp kalau lelama, aku rasa macam menyampah. know this feeling tak? ntah mungkin sbb aku sendiri tak suka pinjam brg org kecuali terdesak kot. entah. tp bila fikir balik semalam, aku tanya diri aku sendiri, aku ni kedekut sgt ke sampai ada perasaan mcm ni?

yg aku pasti, syaitan dok cucuk aku kasi rasa marah. tu aku sedar. so tetiba aku mengadu kat someone. dan dia really menyedarkan aku hanya dengan satu ayat.

"Anggap je la barang tu bukan rezeki kau sorang..."

serius agak sentak baca. bkn sentap eh. lain. sentap tu kecik hati. sentak ni mcm hati aku stop berdetak. eh over pulak rasa. hahaha. kira cam tu lah. aku mcm 'eh haah lah'

eh syaitan kau dh kalah dengan aku tau. sbb aku dh sedar hakikat tu. hahaha. betul lah. aku lupa pasal rezeki. kalau dh tertulis rezeki aku dan dia pd brg tu, walaupun brg tu aku yg beli, aku punya tp tak semestinya itu rezeki aku sorg. paham? kalau org mintak sikit, tu maksudnya tu rezeki org tu. rezeki kan dh mmg tertulis since loh mahfuz. nk gelabah apa? so conclusion shasya is not kedekut, dia just terlupa hakikat rezeki tu cemana.

padahal aku pernah baca dlm buku mudahnya menjemput rezeki. eh kena khatam balik rumah ni. banyak benefit weh kalau baca buku tu. mcm kisah kau tgh mkn, then kucing dtg meja kau mintak makanan. kau pun bg ikan separuh. tau kenapa? sbb rezeki ikan separuh tu bkn milik kau. pernah tertanya, "kenapa kucing dtg meja ni utk mintak makanan? kenapa bkn meja lain?" haa. salah satu sebab, Allah nk kasi kau pahala free.

tp aku nak cerita lepas aku fikir pasal rezeki tu kan, bila aku positif dan percaya pada rezeki tu, bila org tu nak mintak brg aku td, aku dgn gembiranya cakap okay. sbb aku tau itu mmg rezeki dia. see, syaitan dah kalah. hehe. terima kasih Allah hadirkan dia untuk mengingati aku yg sering alpa :D :D

rezeki kan untuk dikongsi bersama?


salam sayang,

0 Criticism:

Post a Comment

Tak puas hati? Nak lepas geram? Ledidgo here~