"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [29:64]

13 April 2013

homesick :’(


i know this word since i entered smss. thanks smss -.- homesick ni namanya penyakit kerinduan kepada rumah. kira mcm rindu mak ayah kt rumah lah kan. aku adalah orang yg jarang homesick. ada tu ada. tapi jarang. ada sebab nya kenapa jarang. tapi nya hari tu masa ain call mama dia, aku tetiba rasa homesick T.T semua salah ain. bak kata ain, “perubahan hormon tu.” sbb nya mana pernah aku nk nangis2 sbb homesick ni. that’s why habis sem ni even aku tk blek sarawak, aku tk rasa sedih sgt pun. aku selalu rasa homesick bila tension je, tu pun kena tension melampau. and plus, kalau demam. so, this is my sad story yang aku dh lali smpai malas nk layan perasaan sedih dah.

since i’m little. mama sambung belajar master and phd. maybe masa master tu aku kecil lagi so aku tk berapa nk igt. lgpun tk silap masa tu kt unimas je. aku igt masa mama phd. mama belajar phd dekat upm (that’s why aku eager nk masuk upm tp kena reject dgn mama -.-) mama akan blek rumah sebulan sekali je. pendek kata sebulan sekali dpt lah aku jumpa mama. masa tu aku kecik lagi, sekolah rendah. masa tu sedih lah kan. pernah sekali masa nk hantar mama blek kl, aku lari atas masuk toilet and nangis T.T masa tu aku belajar ckp rindu mama bila msg guna fon papa. budak kecik kot -.- and masa puasa, mama hantar surat and kad raya kt ktorg adik beradik. masa tu mama suruh kakcik jaga ktorg. geez, aku menangis lagi igt cerita ini. stop crying syaa -.-

tiap2 malam, aku akan tdo dgn papa. tdo berbantalkan lengan papa. aku reject bantal tau. papa akan tepuk2 aku before tdo. sampai darjah 4 kot. anak bongsu kan J masa tu aku mengaku aku anak emas papa. tapi papa pun kdg2 pegi upm jugak. papa sambung master. tp tk silap smbil kerja. so tk selalu papa pegi upm. ada one day tu, papa nk pegi kl. papa dh rindu mama kot. then aku pesan kasut roda. masa tu zaman kasut satu roda dekat belakang tu. masa blek, tgk2 ada kasut tu. memang terharu lah. tp pelik, papa mana pernah nk layan permintaan aku tu tau. rupa2 nya mama yg belikan. aww, terharunyaa. aku sorg je pulak yg dapat. masa aku drjah 4, aku sorg je tinggal rumah dgn papa and kakak timah, our org gaji tp dh mcm kakak sendiri dah. kakcik and angah semua dekat asrama. aku boleh ckp tu sebab aku jarang homesick sbb dh biasa di tinggalkan.

masa darjah 5, mama habis phd. baru aku merasa mama hantar aku pegi sekolah pagi2. pendek kata, baru merasa kasih sayang mama :) yeayy. and kdg2 hujung minggu, aku ikut mama and papa ambil kakcik blek bermalam, tkpun ktorg pegi sekolah kakcik melawat. masa tu angah dah smbung f4 kt asis. then aku mmg menyimpan harapan yg bila sekolah nty, aku nk mama lawat, ada orang ambil masa blek bermalam, boleh blek rumah selalu.

this what we call kita hanya mampu merancang, Allah juga merancang tetapi perancangan Allah yang paling indah. aku dpt sekolah dekat kl. org nk ambik masa balik, balik rumah selalu, org dtg lawat memang tinggal kenangan lah. nk blek pun jarang. nk blek rumah siapa? melainkan ikut kawan lah kan. tkpun kdg2 bila mama or papa ada urusan kerja, kursus ke kan dekat kl ni, dorg dtg lah lawat. tapi susah, sbb dorg dtg pun sbb kerja, mana ada masa. aku pun bkn boleh suka hati keluar sekolah tu. pendek kata, boleh di kira dalam 5 tahun berapa kali je mama or papa datang. but luckily, masa f5, along duduk melaka. so selalu lah jugak blek melaka kan. dulu, before kahwin lah. dgn papa pun dh tk rapat mcm dulu. sedih tau bila igt balik semua ni.

you know what, sampai aku dekat uia ni pun, aku masih simpan harapan yg sama. tp nya aku bukan kt sarawak pun. mybe dari sudut lain, aku dpt belajar berdikari semua. sekarang nk blek rumah along pn jarang sbb along dh kawen. malas nk kacau. i just need my family. i miss my family. damn much! rindu rumah, rindu nk makan masakan mama. rindu nk keluar jalan2 dgn family. benda ni aku boleh buat sekali sekala. bila blek sarawak je lah. blek pun sekali, dua kali setahun. haha. mmg jarang lah kan.
tapi kan, aku tk pernah rasa menyesal dgn takdir yg Allah tetapkan. this is the best right? aku tk pernah salah kan papa and mama bila dorg suruh masuk smss, masuk uia. dorg nk kan the best for their last child. percaya tk aku ckp yg dorang akn pilih the best utk aku sampailah soal jodoh nanti. haha. walaupun dorg tk ckp. tp nya parents mana yg tknak the best utk anak mereka kan? ahhh, sayangnya dekat mama and papa :) i love both of you really much :) rasa bersalah duduk jauh sampai tk dapat nk jaga mama and papa dekat rumah :(



so, hargai setiap peluang yg ada. love your family! haaa, kan homesick lagi ni T.T forget it. shasya kan kuat :D

 salam sayang,

0 Criticism:

Post a Comment

Tak puas hati? Nak lepas geram? Ledidgo here~