"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [29:64]

14 August 2016

Day 234 of 366: Rewang

Assalamualaikum. Haaa ni bukan cerita pasal Syawal. Belum ada mood hehehe. Ni mood nak menaip pasal rewang.

Before tu, rewang ni kan gotong royong memasak apa semua utk kenduri kawen. Tp skrg kt bandar harapan lah kau nak rewang. Mesti lah pakai catering. Tp aku bkn nak cerita pasal rewang kenduri kawen.

Aku baru balik dr kpg. Ada kenduri tahlil utk arwah atok dah 5 tahun dah pergi. So adik beradik mama balik kpg lah. Kenduri lepas zohor hari ahad. Ktorg gerak balik sabtu lepas maghrib. Sbb aku pun ada kelas tuition. Mama pun ada program ptg tu. So bila sampai kpg igt semua dh sampai tgh mini rewang. Nan hadooooooo. Rumah nenek kosong takdak kereta pun. Ktorg the first sampai rupanya kfine. So malam tu ktorg jelah yg buat2 sekali ngan nenek ngan cik jijah. Nasib baik bwg semua dah bland.

So malam tu mama buat kari rusa. Goreng ikan masing, potong2 sayur, kupas udang. Ktorg masuk tdo kol 12. Bila blek kpg automatik kol 12 tu kira lewat utk tdo padahal kt rumah kol 1 masih lek lg. Besok pg nya bangun subuh gi solat subuh kt sejid. Haa dekat kpg kau solat subuh kt rumah kena pandang slack. Yg selalu buat perangai tu aku lah. Yelah mama, papa semua gi sejid. Takkan aku ada mandat skip?  Tp aku okay je. Sbb bila lagi nak jemaah kt masjid? Masjid kpg sekangkang kera je haaa. Masjid rumah pun dekat tp jauh kit mungkin sekangkang king kong? K habis situ.

Lepas balik takley sambung tdo huaaaaa 😭
Sebab kena menolong di dapur. Kalau takde kerja dapur mmg aku balun haha. So pagi tu mmg banyak kerja, basuh ayam, goreng ayam, dan masak segala benda spt nasi, sayur, ikan masin, acar bodo *nenek cakap*. Mmg banyak lah. Tp org kpg tak kurang gak dtg tolong apa yg patut. Ni paling aku suka tau. Bila sama2 merewang. Pastu sama2 bergosips *tipuje*, bercerita, melawak. Aku siap belajar bhs sarawak lama lagi. Iaitu bhs masa mama kecik2 dok kpg. Aku taktau nape tp aku suka suasana kpg macentu. Sbb takde kt bandar kan. Sorry aku kan tradisional siket. Mase ni lah nk berkenalan ngan makcik2 kt kampung lagi2 yg ada anak teruna *k ni pun tipu jugak*.

Aku nak taip panjang lagi cerita. Tp malas. Sbb dah masuk tajuk lain. So aku ckp sikit je lah. Aku ada dua org kazen ppuan yg sekolah rendah lg. Kira cam A dan B. A lg tua dr B, tp masa kemas2 rumah after kenduri, B rajin menolong. Mmg lah selepas disuruh oleh mak dia tp aku salute lah kecik2 dh pandai menolong. Sedangkan A main je ngan kazen yg lain. Sbb mak dia pun tak suruh anak dia tolong. Mak dia pun tak tolong sebenarnya kahkah. K stop sampai situ kang melarat.

Cuma apa yg aku dpt ckp, ajar anak dr kecik. Lagi2 perempuan. Lelaki jgn diabaikan. Biasakan dorg ni ke dapur menolong. Nty takde lah iiumc confess pasal kak ipaq malaih masuk dapuq. Aku bersyukur gak ah mak aku stop amek org gaji once i entered boarding school kalau tak nan hado aku nak reti buat kerja2 semua tu sampai aku bercita2 nak jadi suri rumah je. K tu bersambung entry lain. Sbb tetiba je aku terpkey camni, ktorg ni tak lama lagi nak masuk fasa berumah tangga (baca: fasa beranak so kalau bukan kazen2 aku yg menolong di dapur siapa lagi kan? Kahkah geli gila apa benda ntah aku pkey. K stop dah.

Oh btw, aku ada banyak entry nak taip. Cuma tak tertaip. Pasal syawal, bekam dan domestic engineer. Dan mungkin akan datang entry pasal taaruf committee pulak kan. So tunggu je lah bila aku rajin dan bermood. Bye.

P/s: gambaq takdak sbb apa benda nk amek gambar berlemuih dlm dapoq sana haa.

0 Criticism:

Post a Comment

Tak puas hati? Nak lepas geram? Ledidgo here~