"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [29:64]

27 July 2013

jadilah manusia pemaaf dan memaafkan


okay, nak cakap ape nih? ari tu ada classmate aku bagi tazkirah pasal memaafkan but bro sorry lah, tk dpt isi doe. tazkirah kau jenuh pendek semedang. mana isi aku nak cekau di situ? okay, ape yang aku tau, bila buat salah, jadilah manusia yang meminta maaf. bila orang mintak maaf, jadilah manusia yang pemaaf. bagi aku, pendapat bebas kan. if org yang sukar memaafkan dan meminta maaf, maka orang2 ni tergolong dalam golongan EGO. yada yada yada, yup. ego!

selain aku sangat touching pasal family ni, aku sangatlah tersuper duper sensitip pasai kawan. aku tak suka ouh bila gaduh2 dgn kawan nih. yeahh, aku banyak merasanyaa. belum part gaduh seminggu tak bercakap. but bila pkey blek jangan tak bertegur more than 3 hari nanti putus saudara. erkk, putus kawan lah cenggitu? if org tu adalah kawan yg kau kena hadap tiap tiap hari nak buat macam mana? bunuh diri ke bunuh kawan kau tu je? kata putus saudara en?

haihhhh. runsing tau aku if di buatnya bila kawan aku dh taknak bercakap dgn aku tapi boleh bercakap dgn kawan yang lain. nampak sangat dia marah kat aku kan? tapi kenapa just kena buat bodoh je taknak melayan aku without knowing ape yang aku buat dekat kau? aku bukannya boleh tau ape yang aku buat sebab aku bukan malaikat yang perfect tak pernah buat dosa. disebabkan aku dlm golongan manusia yg tak pernah lepas dari buat dosa! yeahh, ade ke manusia SUCI TANPA DOSA?? adaaa? ke aku lame sangat tak pernah tahu wujud segolongan begitu? sometimes i knew ape yang aku buat sampai ada org terasa dgn aku. aku rasaaaaa en ramai gilaaa yang selalu terasa hati dengan aku ennnn? kadang2 mulut aku mmg takde insurans. that’s why i need you FRIENDS utk tunjukkan aku jalan yang betul. utk perbetulkan aku yang selalu melakukan kesilapan. i’m try to change but its not easy as abc. like i say, i’m not perfect. nak berubah mcm bapak lembab nak bertatih en? tegur lah aku if ada tak puas hati dgn aku.

so here, sebagai org yang selalu cari pasal dengan kawan, aku nak berkongsi tips bila bergaduh. first thing tak payah dok tuding jari dekat org. ala2 mcm org tu banyak dosa dan kau suci yg amat mcm seputih kain kapan. i know, bila bergaduh mesti ada org yang bersalah. tp kau pkey blek salah tu bukan dtg dari sorg je. kalau sorg je yg bersalah baiklah kau bergaduh sorg2 je. yg A dok kata B salah. yang B berpendapat semuanya salah A. percayalah, sampai kiamat pun belum tentu korg berbaik if asyik menuding jari. ape rugi sangat kalau kita mengaku tu salah kita even major salah terletak pada kwn kita tu? ape kau hilang kalau kau mengaku salah? kau yg start mintak maaf? hilang harta benda ke? tak kan? pendek kata kau tak rugi ape2 pun. ntah2 bila kau yg start semua tu, kau dpt berbaik dgn dia. tak rugi malah untung okayy. tp most of org taknak buat mcm tuh. sbb dia EGO! yeahh, that’s the word. ego ego ego blablablabla. erghhh. so manusiaaa yang ego kita ni kann?

next is kau pkey segala kebaikan dia yg pernah dia buat dekat kau. ni takk, asyik dok pkey pasal pergaduhan yang tak sudah tu. bila asyik pkey pasal pergaduhan tu confirmlah api je yang menyala dekat mata tu. rasa sakit hati, sakit jiwa semua tuh. dah tu kenapa nk seksa diri? cuba kau fikir masa korg berbaik bermesra tuh. pkey blek ape kebaikan yg dia dah buat kt kau. memori manis korg. yang banyak2 tu takkan kau nak rosakkan sbb satu salah yang dia buat? betul lah manusia ni org buat kebaikan beribu pun takkan igt kalau nak dibandingkan SATU kesalahan yang konon besar smpai kau dh tak boleh hidup dlm dunia dah. jangan ego weyh.

dah ada org yang meminta maaf tu, jangan pulak taknak memaafkan. bila org kata, “Nabi pun ampunkan umat” kau nak jawab “aku bukan Nabi”. memang kau bukan Nabi pun. sbb akhlak Baginda sangat mulia. even Baginda kena lontar dengan batu, kena simbah dgn tahi unta, kena caci Baginda tetap memaafkan umatnya. Baginda tu Nabi, kita ni hanya insan biasa yang tidak merasa pun seksanya Baginda melalui saat itu tapi lagak kita mcm kita sempurna dari Nabi. sampai kita tidak mahu memaafkan kesalahan org lain. kita ni mmg hebat kan? hebat sangat akhlak yang sempurna tu kan? kan? sampai org terpijak kaki kau dh gaya mcm dosa membunuh 100 org je. so over react kau manusia! jangan lalai weyh. jangan lupa. jangan rasa diri sempurna smpai taknak memaafkan org lain. sedangkan Yang Maha Hebat pun Maha Mengampuni dosa hambaNya. tapi kau hanya manusia biasa yang hanya perlu memaafkan kesalahan manusia. bukan hamba, bukan dosa. hanya manusia dan kesalahan.

so conclusion aku nak cakap adalah jangan lah bergaduh weyh L tak elok lagi2 sekarang ni bulan puasa. rasa tak tenang hidup sebenarnya jika kau ada bergaduh dgn sesiapa pun. so lastly aku nak cakap jangan ego dan malu utk memulakan kata2 kemaafan. dan jangan ego utk memaafkan org yang telah meminta maaf. and always say to youself.

“let me start it first”
“let me start it first”
“let me start it first”
“let me start it first”
“let me start it first”

salam sayang,

0 Criticism:

Post a Comment

Tak puas hati? Nak lepas geram? Ledidgo here~