"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [29:64]

02 July 2013

muet speaking test 2013.


haaa. rajin pulak aku tetiba nak menaip pasal muet ni. padahal banyak lagi entry aku tertimbus di dasar otak sahaja. kenape title aku cm skema gila? sbb aku nak menunjuk memuatkan blog aku dlm carian google. aww aww gituu. okay, done merepek.

ni yg bace ni semua berminat dekat aku cerita aku eh? ni cerita pengalaman je tau. takde aku nk bg tips ape kejadah. tak payah nk tips sangatlah korg. masuk dlm sane kering jugak otak akibat kegugupan melampau. ini bukan doa tau. ini pengalaman. ngeee.

so, muet speaking test aku ari ni, baru sat tadi. 2 julai. bertemmpat di dewan amf uia, pj memandangkan aku dak cfs. daftar bapak awal 7.30. haaa, kena buat kenduri aku kena bngun awal pagi tadi. tunggu punya tunggu sesi aku pukul 10 pagi tp disebabkan budak lain habis awal, maka group aku masuk awl sket dlm 9.50 tu lah. group aku last so tinggal 3 org. masa menunggu tu, kita di tempatkan di bilik kuarantin di mana, kita tk tahu ape yg terjadi di dalam dan tak dgr bunyi apekebenda pun. bahkan unggas juga tiada. senyap gilaaa. fon kena bagi kt depan, sbb nya aku rasa soalan utk satu sesi ni sama je so kita tk boleh lah nk berhubung dgn org yg dh lepas speaking tu. haa, jgn main kotor eh?

so bila dh masuk tu. sejuk malaun aircond dia -.- dia bagi ktorg baca soalan and tulis point dlm 2 minit cenggitu. aku candidate b. soalan task a tau kan bentuk cm na? dia bg point and kau just elaborate je. aku punya soalan, “a good education can develop student’s communication skill” kira cm tu lah. lepas tu ape aku buat? puihh, buruk gila. sbb aku gelabah sgt kot. aku rasa aku berterabur sangat ouh. takde flow. conclusion pun tk buat. frust frust. dah task b pulak soalan cmtu gak tp dia bg 4 point iaitu self-confidence, communication skill, critical thinking and leadership training. yg ni aku rasa nk ckp bnyak pulak sbb aku setuju kt point candidate a aku iaitu self-confidence. sbb bagi aku, as a student lah kan bila kau ada self-confidence, ketiga tiga skill tu kau kaut je lah semua kan? so lepas satu round, ade sorg je tk setuju. aku pn hmm, menarik lah kan. boleh lah debate apa semua. tp 2nd round pusing tu dia setuju pulak kt self-confidence. pastu ckp2 sikit, dia pegi conclude kan -.- err. conclude? benda aku baru ckp sket, debate pun tak lagi. aku hanya mampu ternganga -_____- tp takpelah, rezeki aku takat situ je. 

ape pengajaran yg paling aku belajar, better bila kau dh tau group kau tu, discuss lah sape nk conclude. bukan takat tu je, discuss sekali time bila nk conclude. time semua dh blank ke, time semua dh kenyit2 mata kt si conclude tu ke. sbb nanti ade tk puas hati sbb aku rasa candidate lagi sorang tu bnyak isi! but nevermind, dh settle pun dh semua. just nak tnggu utk listening, speaking and reading je lagi 20 july ni. bulan puasa. bnyak skit barakah dia ye dakk? wish us luck J

salam sayang,

0 Criticism:

Post a Comment

Tak puas hati? Nak lepas geram? Ledidgo here~