"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [29:64]

10 April 2014

apa tu islamic educational?


ye, pagi td excited nak bercerita. lepas tu merudum sat. kah! biasalah shasya. mood macam lalang.

mood swing lepas pagi tadi berjaya melepaskan diri dari sir2 yang buat spotcheck kali kedua dalam satu minggu ni je. pheww. takkan nak salahkan ustazah buat kelas awal pagi? salah kan diri sendiri yang nak berlenggang pegi kelas. yelah, student uia tak pakai matriks card kat leher. kami pakai dalam bag.
tak lawak kan?

tapi tu bukan kegembiraan ke tak kena saman? apehal mood swing pulak?
hairan.

sebelum aku sambung lebih lanjut tajuk ni, aku nak cerita tadi dalam kelas, ustazah kata islamic education ni nak latih akhlak. maksudnya jangan bercakap dalam kelas. jangan lecture juga bila lecturer bagi lecture kat depan. lepas tu tanya "betul tak?" sambil pandang tepat ke mata aku. tepat. 
aku?
terpaku.
tersengih.
kalah kerang busuk.
pfft.

shasya need to improve her akhlak on talking. well, actually dia ni pendiam. sebab dia pemalu. cuma bila dia dah kenal seseorang, dia tak berhenti bercakap. itu lah masalah dia.
so baik tak yah kenal orang? cenggitu?
senang, terima je hakikat.
i am talkative.
pfft again.

okay jom cerita. apa tu islamic educational?

aim adalah untuk melahirkan seseorang yg menjadi true worshipper of Allah.
as kita punya ultimate goal nak raih pleasure Allah. nak ke syurgaNya.
bukan nak jadi doktor.
bukan nak anak ramai.
bukan nak family bahagia.
bukan nak cakap tak boleh. well, itu impian semorang.
mungkin termasuk aku sekali.

cuma nak cakap itu bukan ULTIMATE goal.
ye atau dalam bahasa melayu, di eja altimet. eh!

*bukak balik buku ui*
best tau sebenarnya belajar understanding islam ni. walaupun dulu aku berlagak nak belajar religion in malaysia.
ceh, islam pun tak lepas, hang nak belajar agama lain pulak.
mau nyawa2 ikan nak belajar term2 hindu.
and so on.

move on.
islamic educational ada 2 principle.

satu?
comprehensive.
bukan setakat fardhu ain, fardhu kifayah pun ada.
tak ke menyeluruh tu. nak apa lagi?
cikgu bukan setakat jadi mu'alim (transmitter of knowledge) tapi jugak jadi murabbi (trainer of souls and personality).
tp ustazah ckp murabbi ni dekat tadika je ramai.
yelah, nak didik mestilah dari kecik.
alah, melentur buluh biarlah dari rebungnya ye dak?
sekarang, semua student acah matured so tak perlu murabbi nak bercakap soal soul dan personaliti.
eh iye je?

dua?
balance between world and hereafter.
ini aku suka.
dan aku suka uia.
hebatnya uia yg tak macam u lain adalah kerana uia bukan nak didik student dalam bidang yg student tu hebat je. tapi nak latih jugak bebudak hebat ilmu akhirat.
bukan nak cakap u lain tak bagus.
cuma nak cakap bagusnya uia.
lain kan?
dekat sini, budak engin ke, medic yg hebat tu ke, budak pandai melukis as in bebudak architecture and so on.
semua wajib ambil belajar subject basic theme of Quran, understanding islam or religion in malaysia, study circle lagi. belum part tasmik.
belum jugak part religious talk yg tak pernah takde.
dan jugak taalim by ustaz muhadir.
satu sem ni tak pergi langsung.
sb takut tersempak seseorang.
walau aku terasa bodoh.
sbb lebih penting takut tersempak dari pentingnya ilmu.
takpe, kita pegi aktiviti lain pulak.

kalau dulu sebelum masuk uia, aku takde perasaan. well, aku nak upm kot. tp mama pakse jugak.
Allah mmg Maha Penyayang.
tak dibiarkan aku lama mencari.
dalam seminggu aku dah jatuh cinta dengan uia.
cuma hari ni jatuh cinta lagi.
sungguh, aku cinta dekat uia.

"Garden of Knowledge and Virtue"

tu motto uia. tapi tak pernah nak endah. sampai lah td ustazah sebut.

"uia bukan sahaja nak beri ilmu, tetapi turut nak perbaiki akhlak."

sentap jap.
bersyukur aku dalam uia.
medium yg sgt bagus utk penghijrahan.
tak cakap pun dekat luar tak boleh berhijrah -.-
jangan putar belit ayat aku lah.
bukan nak agung kan uia pun.
"hek eleh, poyo ah budak uia."

lantak lah, aku mmg syg uia. so what? jeles sbb aku tak syg kau eh?

satu lagi impian aku. kalian kalau baca boleh tolong doakan tak?
aku minat nak jadi lecturer.
tak kisah lah bidang apa pun. 
bidang engin pun boleh.
biar aku tukar pemikiran yg 'lect2 engin semua tudung singkat, kasar' kepada tudung labung yg berhemah.
haha. over.
tp serius, doakan tau?

walau dulu tak minat langsung nak jd pendidik.
padahal mama support je kalau aku nak masuk maktab.
confirm. mcm mama sekarang support kakcik.
sbb mama pensyarah maktab.

tp cuma satu sebab.
minat bertukar.
ustazah pun sebut td.
dan sebab kami sama.
sebab ilmu yg manfaat akan jadi bekalan pahala walaupun aku tiada.

well, in just a second, Allah can twist my heart.
doakan aku tau.
may Allah bless you too.
at least kerja pensyarah masih ada masa utk keluarga kan?
sbb mama ada je.
walau kadang2 sabtu pun kena ngajar.
tp kami masih boleh menikmati masakan mama.
hah. rindu rumah.

k tu je taipan untuk hari ni. such a keling word lah sya.

salam sayang,

0 Criticism:

Post a Comment

Tak puas hati? Nak lepas geram? Ledidgo here~