"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [29:64]

26 June 2016

Catatan Ramadan Day 21: Progress

Assalamualaikum *nada prof izzi* Al-Fatihah to arwah!

Okay. So how progress Ramadan goals kita? Sihat dak dia? Ni dah last phase Ramadan. Lg tinggal 9 hari je nak Syawal. Maseni lah orang dok kalut nak perbanyak amal. Yg sisturs nya pun kalut nak siapkan shawl mana nak pakai raya kedua, biskut apa nak hidang. Haa gitu lah. Hehehe aku tak terkecuali tapiiiiii yg penting jgn lupa kita masih di bulan ramadan. Persiapan2 jugak tp jgn buat2 abai bulan ni. Teraweh jgn buat2 lupa lak. Kita kan nak menyambut malam lailatul qadr yg entah bila harinya. So thats why kita seharusnya pecut amalan kita regardless malam ni ganjil ke tidak just do it. Buat tahajud, solat malam apa semua. Banyak kan berdoa. Doa mati dlm iman, doa dipermudahkan urusan, doa jodoh yg baik. Ehh takkan aku nak kena tulis pulak. Hahaha hang pi doa je apa yg hang mau yg penting takmo doa keburukan yakni agar si polan menjadi malang takmo takmo. InsyaAllah termakbul doa kita yg baik2.

I share one story *because im so excited *. There is one artist that i like not that selebriti tp artis pelukis which is teme. Dia nak bg kad raya tau. Dia lukis pakai tangan dia okay. Yg mmg aku eager tahap apa ntah nak. Dia nk bg kt 10 org je. Yg komen nak 2+++ dekat nak 3000 weh org yg join. Cane lah aku nak jd the random choosen 10 peoples. Mmg tahap eager lah aku kan. So setiap kali waktu mustajab doa, disamping doa kesejahteraan, tak masuk neraka apa semua aku selitkan doa agar ada lah rezeki aku dpt kad tu. Dan Alhamdulillah aku bangun sahur td teme dm ig aku mintak alamat rumah utk meminang! K tipu je mintak utk pos kad raya dia lukis oh bapak rare k. Dan aku mesti lah happy lalu mewasep ana. Kehkeh. See the power or doa?

So jangan buang masa yg kita ada ni. Banyak buat amalan sebelum ramadan berakhir. Sbb kita sendiri taktau kita jumpa lagi ke tak ramadan next year. So hargai selagi peluang depan mata.

Ada je yg ramadan ni baru nak pakai tudung, baru nak solat, baru nak puasa. Takpe! mungkin tu hidayah dr Allah utk mereka teruskan niat suci mereka meski pun ramadan dah berakhir insyaAllah. Termasuklah mereka yg banyakkan amalan sunat bila ramadan. Moga tak terhenti amalan bangun solat malam kita ini yaa! Thats why perlunya doa agar Allah tetapkan hati kita yg sentiasa berbolak balik ini.

So akhir kata, renung2 kan dan selamat beramal. Nah gambar tengah kota eh merepek apa aku ni kbai.

0 Criticism:

Post a Comment

Tak puas hati? Nak lepas geram? Ledidgo here~