"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [29:64]

08 June 2016

Catatan Ramadan Day 4: Anak


Heyya. Dah habis 3 kali puasa Alhamdulillah yeay!

Td en masa kat masjid, bising ya ampun dgn suara kanak2 kecik baya rayyan nanad gitu lah. Dia lari2 dekat atas sejadah org tengah solat. Lari yg ulang alik mmg power ah. Dan aku salah sorang yg tgh solat tu. Nasib baik masa sujud dia tak pijak kepala aku. Takkan nak tarik pulak. Dia bukan anak aku pun kan? Sampai lah announcement ntah siapa org masjid lah suruh mak2 yg bawak anak tu jaga sikit anak dia dari bising sbb menggangu. Dpt bayangkan bising yg cane sampai jemaah lelaki yg bising? Yg aku kat jemaah perempuan tahan sabaq je mampu. Lepas tu hilang bunyi budak bising, ganti dgn bunyi budak nangis. So kau dah boleh expect lah apa mak dia buat kt anak dia kan?

Persoalan dia, kenapa mesti perempuan yg bawak anak? Mana pak budak tu? Alah mmg standar mmg anak, mak yg jaga nye. Eh tu bukan pointe utama cerita ni. Tu cerita tambahan yg aku tertanya je.

Sebenarnya aku just wondering, elok ke tak sebenarnya. Mestilah helok mak bawak anak pi masjid, boleh kasi suasana solat jemaah kat anak. Tapi kalau anak2 bising sampai ganggu jemaah? Pahala mak yg niat nak jemaah kena kacau tak dek anak dia? Yelah anak bukan berakal sgt. Budak2 gitu mmg kerja nak main je. Dia mana pernah kisah org larang. Rayyan tu pun aku larang pun makin dia lawan. Mmg sampai geram sampai aku terpukul tangan dia. Alah pukul manja je lahhh aku tak lah kejam sgt hehehe.

Aku rasa better mak2 ni dok je rumah teraweh kt rumah. Sbb bukan nya salah pun kan? Nak pahala jemaah, kau drag laki kau sekali jd imam teraweh kt rumah haaa kan ke keluarga bahagia gituuuw!

Tp if aku pun, aku nak solat masjid. Feel dia lain. So cane aku nak bawak anak aku? Mungkin tunggu besar ket baru bawak. Alah berkorban lah sikit en. Takpun bawak sekali kerusi makan anak then kau dudukkan anak kau sambil pakaikan tali pinggang tu agar anak kau tak lari2 kt masjid. Haa bernas tak idea aku? HAHA bkn kerusi yg bertiang tinggi tu. Ada kerusi yg selesa mcm dok kat lantai tu. Mcm bazli unic buat kt anak dia masa dia solat. Sbb dia nak praktikkan solat dpn anak. Tunggu aku ada anak aku kurung dia ngan aku dlm bilik solat kekeke.

Tapi en, masa aku kecik dulu mesti aku pun bising dan mesti ramai je rasa annoying ngan aku. Mcm aku annoying *sikiiiiit je* dekat bebudak yg bising.

Tu lah buat bising lagi, kan kau dah kena rasa. Hewhew sorry lah makcik2 andai sy bising.

Aku tak buat conclusion pun. Apatah lagi 'just my 2cent'. Kosser aku. Baik bagi 2 ringgit. Just tulis sesaje apa yg aku rasa. Susah jd observer sekali thinker ni. Sbb setiap apa yg kau observe, kau mesti nak pkey pfft. K thats it. Nah terima lah lagu fav ramadan ai selain lagu maher zain ngan raihan tu.




0 Criticism:

Post a Comment

Tak puas hati? Nak lepas geram? Ledidgo here~