"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [29:64]

22 September 2014

Tepati Masa

Hai korang *i mean to the walls and so on. Hewhew*. Assalamualaikum to those yg boleh jawab salam. In case awak tu human. Sbb since sy tukar url, takde siapa nak layan blog sy ni. Kurang promosi ni.

Okay now i'm in a bus. Nak balik kl balik. From melaka. Bas ni bertolak pukul 9.56. Wngauuu. Mungkin ada yg kata "ni lah lebih punctual ni". Yelah awal 4 minit dr pukul 10. So since bila malaysian punctual? Hakikatnya aku patut naik bas pukul 9.30. Tp bas sampai pukul 9.55. Aku cuba utk husnudzon dgn mengatakan tiket aku tersalah cetak mungkin? Mungkin sebenar pukuk seploh. Mungkin. Mungkin jugak the driver tak perlu nak pkey sakitkan hati penumpang, sbb penumpang ada 3 bijik je. Eh?

Hakikat tetap kisah yg benar. Dan mungkin itu hanya utk menyedapkan hati yg sedang panas membara. Heh setan, jgn porak peranda kan lg jiwa aku? Sbb aku mengejar kuiz static pukul 2. And i need to discuss something yg aku tak paham with shera and dira. Dan aku nak tdo dlm bas tp takut perjalanan tak smooth, baik aku belajar dlm bas kan? Korbankan sedikit waktu. Haa masa lah tu.

Kebenarannya aku cuba meletakkan kesalahan kpd bas yg dtg lambat. Padahal aku boleh je balik semalam? Kan? Banyak je cara lain. Boleh jugak yg aku tak paham tu, pi tanya along angah but dorg way too genius and selesaikan cara yg aku tak paham. Aku cuma pelajar tahun satu. Depa semua dh graduate. Araso?

Kembali pada masa. Malaysian mmg terkenal dgn punctualnya tahap kaki di kasut. Ye aku org malaysia. Dan aku tahu bukan semua begitu. Cuma most of. Termasuk aku. Bila aku yg melengahkan, chill lah. Bila masa aku yg dilengahkan, melatah pulak. Sgt manusia nya aku ni kan?

Antara dialog common, "lek ah, dia mesti lambat jugak." mencerminkan mmg semua expect malaysian ni tak reti nak tepati masa. Dekat uia, lect yg masuk sebelum aku mesti lect foreigner. Yg masuk selepas aku tak semestinya dh lambat. Boleh jd aku dtg awal kan? Boleh je jadi.

Just kagum dgn mereka yg punctual. Tp iman dorg ni tak setebal mana kalau korg nak duga. Dh kalau asyik dia yg paling awal tp dia kena tunggu jugak, tak ke namanya hilang kesabaran dan kewarasan? Aku pun sakit hati jugak. Contohnya mcm td.

Dan tak semuanya aku on time, tak semuanya aku awal dan tak semuanya aku lambat. Aku fleksibel. Depend on 2nd or 3rd party. Kalau sudah terang lg mau suluh depa lambat, kenapa aku kena awal? Baik lambat lah sekali. Heh, iman aku kan tak tebal utk bersabar.

Kalau semua manusia mcm aku, either malaysian ni punctual or lambat. Or tau. Bkn dan. Cuma jgn lah semua mcm aku. Nanti bumi haru biru.

Kata imam syafi'ie aku petik dr buku Dianogsis, "peredaran masa memang aneh namun lebih aneh bg manusia yg melengahkannya."

Indeed masa itu emas, malah lebih berharga dr emas. Sbb masa berlalu takkan kembali. Tapi kau boleh beli emas yg baru. Precious than gold. Seriously.

Sekian dr sy manusia aneh yg selalu melengahkan masa.

0 Criticism:

Post a Comment

Tak puas hati? Nak lepas geram? Ledidgo here~