"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [29:64]

12 December 2016

Tinta Musafir 2.0 #3: Iktibar umrah

Masih 101216 jam 1730

Aku rasa banyak benda hari ni yg Tuhan bayar cash. Sambung cerita umrah td.

Umrah harini lain maciam rasa dia. Entah rasa semangat lebih. Sbb yg pertama tu of course sbb penat direct dr airport kl kan. Umrah kedua lak hari jumaat. Hari jumat mmg org sana sgt ramai beriktikaf. Tambah2 ada solat jumaat so mmg ramai ya rabbi lah kan. So umrah kedua ni agak tough ah bg aku. Siap waktu tawaf aku sempat memejamkan mata tp kaki maintain berjalan yeah aku agak power bab tdo bab take short nap je aku fail. Hew.

K so Umrah ketiga ni lah yg paling aku cam "k k jom semangat siket wei". Tetiba dah habis tawaf (siap baca doa sendiri mengikut tema setiap pusingan - contoh pusingan ketiga doa tang jodoh jaa 🙈)then go for saie. Eh before saie ktorg asar lu. Lepas je habis saie utk bertahalul pun still leklek. Sampai nk bangun dr duduk tu haaa pelvis kiri aku sakit gilaaaaa. Sakit yg takleh diri tegak kena bongkok sbb kalau tegak je rasa menegang pastu menyucuk. Sakit sampai aku terus menangis weh. Pakcik aku ckp muscle cramp sbb badan aku dh exhausted sgt kot tp still paksa2. Mlm tu pulak rasa badan bloated with angin. Menyucuk2 je angin dlm tu. Pastu perut pulak kena benda yg sama takleh tegang. Huhuhu dah lah dah 4 hari kena selsema tk berenti since dlm flight aritu lg. Pastu batuk pulak. Kira bnyak penyakit lah lg2 semalam.

Mmg aku rasa masetu Allah tgh bg aku penyakit sbb kifarah dosa aku. Yelah lagi2 bab preparation nk ke sini kan. Rasa tk seprepared umrah first dulu. Nasihat aku kan, kalau diberi peluang ke rumah Allah ni, buat umrah jgn pernah dtg dgn tangan kosong. Serius. Preparation is needed. Read a lot pasal ibadat umrah. Tengok doa2 ape yg patut di baca. There's a lot of duas. Masa masuk kota mekah, masa masuk baitil haram, masa tengok kaabah. So sangat rugi kau tk ready mental fizikal kau. Then buat solat sunat taubat, mintak maaf dgn org, bayar hutang2 tertunggak. Jgn pernah ambil mudah mcm aku buat ni. Bkn ambik mudah, sbb terlampau busy dgn esaimen pasemua. Solat sunat taubat pun buat a day before. Huhuhuhu sedih betul.

Tp Alhamdulillah now everything insyaAllah okay.

And now aku nk menulis pasal mustajab kata2 kita di sini. Kau sebut je, kau terus dpt. Kau nak ke taknak kau akan dapat. Kadang if kau berlagak pun lagi laaaa kau dpt.

First cerita kakak aku lah. Dia otw pi toilet maseni so kena lah keluar dr masjid. Pastu masa lalu perkarangan tu dia ckp ngan mak ngah aku yg dia tk pernah lg solat kt luar (perkarangan) masjid ni sbb selalunya dtg awal. Keluar toilet je habis pap full kena solat luar 😂 Aku pulak terdetik dlm hati je kot ckp tak pernah lg miss solat jenazah lepastu terus lepas isyak takleh solat sbb perut bloated ngat aih haha.

Along pernah ckp tetiba nasi arab lepas tu pi dewan makan mama dtg bawak nasi arab ngan ayam panggang. Aku pulak tercium bau jagung pastu terdetik lah dapnyewwww kalau dpt jagung so malam tu dinner dia buat salad letak jagung. Allah tak bagi tunggu lama pun wei. Baru cakap terus dpt. Maka aku terus cakap nk jodoh #ehh #kbai

Even kalau terdetik yg buruk2 pun cecepat istighfar. Mcm first night kt Madinah hilang kasut 😂 Beli kasut semata nk buat umrah pakai baru 7 hari dah lesaaaaaap hewhew takdak rezeki namanya. Sbb lupa bawak uncang masetu sobs. Klah bai.

0 Criticism:

Post a Comment

Tak puas hati? Nak lepas geram? Ledidgo here~