"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [29:64]

19 December 2016

Tinta Musafir 2.0 #6: Andalusia Travel & Tours

171216 jam 1502

Skrg lagi menunggu bas utk ke airport. Tadi tunggu lif nak ke tingkat bawah masyaAllah dahsyat betul. Asyik penuh je memanjang.

Btw, this is my second umrah with Andalusia for the second time gak. Kalau org tanya yg mana elok of course aku recommend pakej under Andalusia ni haaa sbb ni je aku pernah pakai kihkih.

Pakej dia banyak je. Bergantung airlines mana kau nak, hotel brp bintang kau nak, brp org satu bilik kau nak. Harga dia bermain ikut aspect tu. Mcm pakej aku ni dlm 6k sbb tgh musim cuti jugak so mahal sikit.

Then dia akan bg kau mutawif yg berkaliber (dan hensem ilmu mereka gittuh) utk pimpin perjalanan kau mengerjakan umrah lagi2 kt Mekah. Andalusia akn bawak kau kerjakan 3 kali umrah sekali. Then dia akan buat tazkirah berkenaan tempat suci tu, akan ada ziarah luar ke tempat2 sejarah zaman nabi. Lepas tu dorg ni dikira cam tour guide kot. Sbb ada je cerita pasal tempat2 sejarah ni kira cam ilmu dorg ni luaaaaaas bakhang so best lah ngan dorg. Dan dorg akan tolong kau semampu yg boleh. Mcm mutawif aku temankan mama ke klinik tuari. Baik kot derang ni haaa. Dah lah muda2 tk paham betul hahahahahaha k. Dan dia akan guide kau sampai akhir. Mcm dulu mutawif aku stay sana je so masa berpisah before sampai airport tu pergh haruuuuu sadis tau aku bersedih. Mutawif lani mmg dok malaysia so balik sekali mmg sampai ending lah dia tolong, bg air zamzam pasemua. Kira mutawif andalus kasi tak pernah tak best gituw.

Then makanan dorg akan ambik tender nusantara. So mmg sedap hewhew. Lepastu pegawai dr indon pun ade je. Dorg ni lah pak lawak hahaha. Hotel dia pun sebenarnya best je. Cukup ada katil, peti es, toilet, econ pe lagik kau nak haaa?  Lengkap ah. Makanan dap. Uisy bab makanan dia aku no 1 kehkeh.

Oh paling penting, pakej ni takde bagi kau kain warna biru, kuning utk kau buat kain, blouse mahupun telekung. Mungkin bg yg pernah tgk agensi lain paham maksud aku. Weh tobat taknak pakai weh kalau dia suruh buat baju siap cop andalus mmg tak ah 😂 ni pun dia bg kau 1 bag luggage, 1 hand carry sorong jugak, 1 sling bag. And 1 bag tote utk dia letak makanan. Makanan dia pun dh upgrade. Dulu bg roti je skrg ada box khas berisi kek, muffin dan jajan2 kecik. Kelas uolls.

Pendek kata Alhamdulillah aku mmg berpuas hati dgn pakej under Andalusia (dear andalus, please notice this review kehkeh)

0 Criticism:

Post a Comment

Tak puas hati? Nak lepas geram? Ledidgo here~