"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [29:64]

14 November 2013

just for sharing


ritu aku layan cerekarama tv3, cerita karma abah. tahu kan? tp this sharing is not about the story. aku kalau cerita kang berjela. belum cerita part sedih dia lagi. aku nk kena settle down dgn emosi aku japgi. sikit2 nk menangis padahal cerita tak sedih mana pun.

ending cerita tu mmg bkn happy ending. sbb dia jadi gila sbb balasan kat atas isteri dia. itu yg nama dia karma. dlm islam, we call it qada and qadar right? well, semua tahu kalau kita buat salah, Allah nk tunjuk kejap je. but what most important bila dia bagi 2 ayat alQuran for us to ponder. meh aku kongsikan.

‘Dan jika kamu mengikuti kebanyakan orang di bumi, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah. yang mereka ikuti hanya persangkaan belaka dan mereka hanyalah membuat kebohongan.’
[alAn’am:116]

‘maka setelah mereka bersikap sombong terhadap segala apa yg dilarang. Kami katakan kepada mereka, “jadilah kamu kera yang hina.”’
[alA’raf:166]

paham ke? aku taklah nk cakap paham 100 persen. tp kalau tgk cerita tu, boleh reflekskan balik and you’ll understand this ayah. senang cerita aku ckp camnilah, kalau kau bertuhankan manusia dan membelakangkan Allah confirm kau sesat. bukan kemungkinan tp confirm! kenapa nk ikut manusia sedangkan jelas Allah dah kata ayat 116 surah keenam tu? manusia hanya tahu membuat kebohongan. kenapa nk ikut org yg tak boleh dipercayai sedangkan Allah tu ada untuk dipercayai? ask yourself. the 2nd ayah semua tahu. kalau sombong dgn apa yg Allah larang. makin nak buat benda yg dilarang, maka sama taraflah dgn kira yg dihinakan. so, nk jadi kera yg hina? ask yourself.

 salam sayang,

0 Criticism:

Post a Comment

Tak puas hati? Nak lepas geram? Ledidgo here~