"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [29:64]

07 October 2014

Harta ini Haji Nana Yang Punya

Hai assalam alayk. This time i'm going to talk abt logic. After i watched one drama, bkn drama tp cerita 2 jam. Kat tv3. Tajuk 'Harta ini Haji Nana yg punya' kalau tak silap lah.

So tajuk pun dh merapu kan? Tp aku mestilah gelak tang timah yg hj nana suka tu akan jd menantu dia. Luls. Lg satu lawak org pi suruh azan owais pi takbir raya. Tp ayda jebat ngan alamak lupa nama dia yg heroin kisah kaisara tuuuu. Failed gila ckp bahasa utagha. Hj nana tu je lah power sbb lakonan farouk hussein.

Sinopsis dia takdak sbb aku tgk sambil buat kerja sambil kakak aku tukar2 channel so aku tak dpt main point dia. Cumaaaaaaaaaa ni haa.

K lah depa laki bini pi buat haji. Then adegan masuk bilik hotel with ihram and so on. So dorg ckp dorg dh habis buat haji so aku assume tu after saie dan tahallul lah kan. Sbb nana tu pakai ihram lagik. K tu logik lagik. Namun apa aku tak puas hati lepas tu adegan di malaysia pak lebai ckp kat owais "jgn sesedih. Lusa dh nak raya." So get the point tak?

Cmni lah. Raya jatuh on 10 zulhijjah. So wukuf arafah shud be on a day before which is 9th. After tu masa hari2 tasyrik iaitu 11, 12 dan 13 zulhijjah tu masa melontar jamrah, bermalam di mina apa semua. Jd lepas 13 tu baru boleh masuk mekah balik utk habiskan tawaf, saie dan tahallul. Baruuuuu habis haji. So sgt tak logik dialog "lusa raya" dr pak lebai tu. Sbb paling comman habis hj dlm 13, 14 gak lah.

So paling aku boleh assume pun adegan lusa raya ty terkeluar lambat sepatutnya sebelum mak bapak dorg habis perform hajj. Aku boleh lah assume pasai aku tahu lah jugak fakta itu. Kalau taktau?

Mmg lah depa boleh kata, alah sajeee je nk buat drama gitu2 je. Eh remember, drama tv pun shud bg ilmu or info berguna. sbb tv tu medium yg bagus. Tp bila di pandang enteng pada sesuatu info, so apa yg dorg yg taktau ni dpt?

Let say aku budak kecik dan mak ayah aku gi buat haji. Disebabkan cerita itu, aku tunggu mak ayah aku balik on raya sbb mesti haji dh sempurna kannn? See? Nk buat sesuatu pun pikir future gak. Jgn penting diri janji org gelak.

Ke ape aku ckp salah? Maap zahir batin.

0 Criticism:

Post a Comment

Tak puas hati? Nak lepas geram? Ledidgo here~