"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [29:64]

05 October 2014

Salam AidilAdha

Assalamualaikum buat aidil dan adha yg dtg menjengah *lawak paling hambars baik pi tejun bangunan plis.* kbye.

Sehari sebelum raya korban...

Aku: Ma, ustad kata boleh korban utk nama org len ma.
Mama: Mmg lah boleh. Tp mama mampu sorg je. Utk mama.
Aku: Mama dh buat korban berapa kali.
Mama: Rezeki lebih, alhamdulillah mama buat korban tiap2 tahun.
Aku: Ohh tahun dpn ma buatlah korban atas nama adik ma.
Mama: Apa pulak, tunggu lah kau mampu sendiri nty buatlah korban.
Aku: Alah lambat lg. Ustad kata kalau buat korban, dekat akhirat nty kita ada binatang tunggangan. Kalau mama ada banyak, bg lah adik sekor binatang tu?

Masa hari raya korban…

Aku: Nanti ma buat eh nama adik. Adik nak ada binatang tunggangan kat akhirat nty.
Mama: Tunggulah kau ada duit sendiri.
Aku: Alahh nty kalau tak sempat cemana? Mama bg adik sekor eh?

Tetibe ptg td…

Mama: Tahun dpn kakcik boleh masuk korban dah.
Aku: Adik nak masuk gakkkk. Kalau adik pakai duit tabung haji boleh?
Mama: Yelah tahun dpn kalau ada duit lebih mama buatlah korban dua.
Aku: Yeayyy mama letak nama adik tau. Nty adik bg duit jugak.
Mama: Jgn korban harga 650 kau bayar 50 je.
Aku: Taklah adik bayar lah ratus2. Mama support sikit.

Alhamdulillah. Target next year punya korban. Apa salahnya korban duit sejemput demi reda Allah dan tunggangan masa akhirat? Maka beruntunglah siapa mak bapak yg buat korban utk nama anak2.

So selamat haru raya korban guys. Makan tu makan jugak. Tp tersasar bg daging korban ke non muslim pulak yunk. Emmuah.

P/s: Kalau adik mati, tinggal wasiat buat korban atas nama adik cm over ke?

0 Criticism:

Post a Comment

Tak puas hati? Nak lepas geram? Ledidgo here~