"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [29:64]

18 June 2014

Tinta Musafir #1 : Rezeki


7 jun 2014 (sabtu) ; 1407 waktu malaysia.

So here i am. In the flight. To jeddah insyaAllah. Hanya dgn izin Allah. Sekarang kapal terbang ni mcm roller coaster. Sbb cuaca kurang memuaskan. Semoga Allah permudahkan.

Okay now i want to share the story. I've read it just now. Sabda Rasulullah s.a.w, "Jemaah haji dan umrah merupakan tetamu Allah yg mana Allah telah mengundangnya dan mereka memenuhi panggilanNya. Mereka memohon kpd Allah dan Allah permintaan mereka."

Then i realised. Allah yg jemput aku menjadi tetamuNya. Aku memohon dan Allah perkenankan. Alhamdulillah Allahuakbar. Terima kasih Allah. Then i want to talk abt rezeki. Benda ni semua memang nama dia rezeki. Rezeki dr Allah. I just want to share my story.

Tahun 2012 dulu dh plan nak pegi umrah. Tp disebabkan tarikh tu sama dgn tarikh dftar uia, so aku kena tinggal. Sedih. Tp masa tu aku sendiri rasa aku belum ckup ready. Rezeki takde mase tu kan. Allah kan Maha Mengetahui. Lepas tu mama plan kali kedua, once after i finished my foundation. Masa habis uia mmg eksaited nak pegi. Lain feeling dia dgn 2 tahun lepas. Nak dijadikan dugaan nya, ada masalah visa. System down dekat arab saudi sana. Semua visa bln jun belum dikeluarkan. Sdg kan flight aku shud be on 7th june. Andalusia said kalau visa tk approve jugak so cancel and can refund money or postponed to bulan dis. Mama mmg confirm choose to postponed tp masa tu aku dh degree. Aku dh terbyg tahun 2012 punya tak jadi tu. Mmg aku rasa down, rasa Alah taknak bagi rezeki dekat aku utk ke sana. Masa tu mmg sedih, pasrah, reda. Tp kami teruskan doa. Flight ke kl mmg dh book awal. Ktorg masa tu kat melaka. Dan Alhamdulillah, Allah bagi rezeki dan peluang pd kami. Dpt call masa 5 jun, 2 hari before yg visa kami baru keluar. And penerbangan 1 jun smpai 5 jun semua dibatalkan, visa takde. Mmg dugaan tp manis dia masyaAllah. Sampai td pihak andalusia *package aku* ckp masih 6000++ menanti visa mereka.

Dan alhamdulillah aku sekarang berada dlm kapal terbang. Baru lepas mkn nasi lemak. Gila lapar woih. Haha. Menanti masa nak solat dlm plane. Pengalaman yg indah.

So cnclusion nk ckp rezeki nak jadi tetamu Allah ni mmg Dia yg pegang. Trust Him. Have faith in Him. InsyaAllah aku akan doakan kalian depan kaabah kelak agar semua m
uslimin muslimat sempat menjadi tetamuNya sebelum kembali padaNya.

0 Criticism:

Post a Comment

Tak puas hati? Nak lepas geram? Ledidgo here~