"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [29:64]

19 June 2014

Tinta Musafir #11 : Mekah alMukaromah


18 jun 2014 (rabu) ; 1600 waktu jeddah

Dah masuk gate tunggu nk masuk plane. Kt jadual andalusia ckp pukul 7.15 mlm. Dkt tiket ckp pukul 5.30 ptg. Dekat tv departure tulis pukul 8 mlm. Keling k keling.

Okay sekarang kita cerita pasal mekah pulak. Seperti yg diketahui, masjidil haram yg ada kaabah kt dlm tu adalah masjid the best. Solat kat sana pahala 100 000 kali ganda. Yg kedua which is masjid nabawi pahala 1000 kali ganda. Mula2 masuk masjid nk kena buat umrah wajib en. Masa tu mmg terpukau tgk kaabah dpn mata. Rasa mcm mimpi aku dh ada dpn kaabah for real. Masa tawaf tu mmg mata dok pandang kaabah.

Lepastu seriously aku tak begitu selesa. As i said kat sana manusia sentiasa penuh. Sesak. Masa tawaf tu mmg aku tgh bersabar sebenarnya. Ye, aku tau tak elok. The next day solat sana aku kept telling myself, ni rumah Allah paling utama. Kenapa nk merungut. Mmg sempit, mmg sesak, mmg kadang org solat atas lantai je tp semua org berebut kot nk solat even tempat sempit yg tinggal. So why couldnt i grab the chances? Padahal mereka org mekah sendiri sebegitu takkan aku yg just a few days kt sana taknak kan? 

Thats why terhasilnya nukilan pasal selfish. Coz seriously aku rasa sgt selfish masa tu. Sangat. Rasa sgt jahat. Tp Allah tak bagi balasan atas apa yg aku rasa. Lagi aku rasa tak berguna. So slowly aku cuba keluar dr zon selesa demi mencari reda Allah. Alhamdulillah senjata mukmin adalah doa kan?

Bila dh lama2 rasa dah terbiasa. Still kami mencari tempat berkarpet either first floor or basement. Gerak sejam awal before waktu solat. Walaupun still nk cari tempat selesa at least aku dh boleh terima. So mlm td taklah gelabah bila first time dpt solat isyak depan multazam. First time dpt solat tgk kaabah dpn mata. Dpn multazam sape taknak en? So mmg sempit semua nk solat situ. Sampai aku kena tunggu org dpn sujud dulu.

And walaupun tk dpt nk cium hajaratul aswad, aku mmg dh rasa takde rezeki sbb hari tu jugak tetiba Allah bg aku tak sihat, rasa nk demam pulak. Tp Alhamdulillah aku dpt tgk rupa hajaratul aswad. Sbb masa tawaf tak pernah dpt tgk. Tempat tu tk pernah tak sesak. Lagi satu aku baca nk cium benda tu sunat walaupun mmg lah seronok sbb tu satu2nya batu syurga yg ada di bumi tp kalau kita sakiti org lain masa nk cium tu dh jd hukum haram. So why aku nk tolak2 org kalau hukum haram? Takpe, Allah lebih tahu. And aku sempat pegang kaabah. Masa nk pegang ketaq tangan nk rasa weh. Seronok!

Tapi yg paling tak kesampaian aku tk dpt nk naik first or second floor. Nk jugak tgk pemandangan kaabah dr atas en tp tak jumpa dow tangga. Pegi setakat beberapa hari belun dpt hafal jalan dlm masjid tu weh. Aku hanya tahu masuk pintu satu, keluar pintu sama. Kalau tak, sesat!

Masa tawaf wida' td ah sedih. Last dpt jumpa kaabah en. Nk tau nk kenapa org bila dh pegi sana, balik je mesti rindu? Sbb nabi ibrahim dh mintak kat Allah jd kan sebahagian dr hati mereka akan rindu. So mereka yg rindu tu bkn poyo. Tp mmg betul rindu woo.

Sebenarnye en kalau dok lama sana boleh kurus woo. Saie je dh boleh kurus. Campur dgn tawaf lg. Smpai aku rasa dh tumbuh muscle setiap kali habis saie. Betul tak tipu. Cuma masalahnya setiap kali balik hotel, makanan yg disediakan sangatlah sedap sampai tak sempat nak mengurus. Aherherher. Alasan sangatlah.

Endingnya semua menyedihkan. Perpisahan mmg menyedihkan. Bai.

0 Criticism:

Post a Comment

Tak puas hati? Nak lepas geram? Ledidgo here~