"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [29:64]

19 June 2014

Tinta Musafir #6 : Logik Akal


 12 jun 2014 (khamis) ; 1921 waktu dlm perjalanan ke mekah

Betul lah. Tetibe terus terigt pasal masa belajar understanding islam. Tp tak igt bab mana. Yg aku igt, islam takde pasal percaya membabi buta. Islam tak pernah suruh muslimin muslimat utk mengikut segala benda sesuka hati. Sbb Allah dah beri kita akal utk berfikir di mana logiknya. Islam mengamalkan reasoning. Tu yg aku dok pkey pasal ni td.

Kisahnya bermula di toilet wanita. Mama nk ambil wudhu'. Tetiba ada ibuk dr indonesia berkata kuat tp tak tuju kan pd mama. Dia kaya "kita ni masih dlm ihram jd langsung tak boleh bukak aurat. Aurat kena sama mcm dlm solat." Kira cm stokin langsung tak boleh bukak. Tp katanya masa mandi boleh sbb sorg2 dlm bilik air. Wuisy, aku terus mencari kebenarannya. Berfikir cuba mncari logiknya di mana. Setahu aku, aku tak peroleh di mana2 pulak pasal benda tu. Tp akal mula lah gelisah as in "eh betul ke sumeni."

Balik bas aku terus cek 13 pantang larang dlm ihram. Tp tak jumpa pulak -_-! Yg aku jumpa masa tawaf tu ye lah kena tutup aurat. Lalu otak mula mencerna. Kalau lah betul kena jaga aurat spt dlm solat semasa tempoh ihram, lalu gimana nak ambil air wudhu' dlm toilet? Langsung tak boleh bukak stokin, handsock, tudung? Laki boleh lah ckp, aurat dia sedikit. Tak kacau anggota wudhu' pun. Lagi aku tak boleh terima kalau lah perempuan yg niat bersyarat means dia dlm haid. Tp dia pasti haid dia habis before dia tinggalkan mekah. So dia dlm ihram yg sgt lama selagi tak suci dan buat umrah lagi kan. So mcm mana tiap2 hari dia nk tdo? Kena lengkap semua bertudung litup ke cemana? 

Islam tak membebankan umatnya kan?


0 Criticism:

Post a Comment

Tak puas hati? Nak lepas geram? Ledidgo here~