"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [29:64]

18 June 2014

Tinta Musafir #5 : Tanah Haram Madinah alMunawarah


12 jun 2014 (khamis) ; 1515 waktu madinah

Sekarang dah kat luar madinah, dah dekat bir ali. Tempat bermiqat umrah. Cuak nak jaga pantang larang dlm ihram. Tp bak kata mama, bismillahi tawakaltu 'alallah.

Seiring dgn rasa gentar yg mendlm, ada jugak rasa sebak. Sebak nak tinggalkan madinah, tinggalkan masjid nabawi, tinggalkan tempat rasulullah. Seriously, aku dah jatuh cinta pada madinah.

Jatuh cinta pada orangnya.
Jatuh cinta pada tempatnya.
Jatuh cinta pada semuanya.

Bila sujud terakhir dekat masjid nabawi, terasa sebaknya. Nak2 masa baca doa wida'. Doa nak tinggalkan madinah, nak tinggalkan maqam nabi. Allahu, tempat itu sangat sempurna. Bersih, selesa. Semua ah. Makanan lagi semua sedap. Hihi. 

Masjid nabawi was the sweet mosque. Sbb asing laki perempuan tmpat solat. Dekat baitullah nty campur2 solat. Dorg kata sweet sbb suami akan hantar isteris, then habis solat lelaki ramai berkumpul nak tunggu isteri memasing. And i hope akan ada yg tunggu aku di situ suatu hari nanti *genggam tangan ke puncak*. Walaupun panas sampai bibir kering, kulit muka menggelupas namun kegembiraan nya itu hanya org tu dpt rasa sendiri. Sekarang aku paham knp org yg balik dr madinah asyik dok ckp rindu2. Aku igt mereka poyo rupanya aku sendiri yg poyo. Eheh.

And orang2 sini semua peramah walaupun mereka ramai je dr indonesia, china ada, turki, iran. Walaupun kdg2 aku tak paham mereka ckp apa. Biasalah, arab aku takat level 2 je. Tp sini dorg lagi hebat kot ckp bahasa malayu. Dok ckp "ibuk ibuk sini ibuk. Malayu malayu." Part penjual "masuk kakak masuk, murah murah sepuluh ringgit." Aku nak berckp arab pun berhabuk. Hebak dorg. Tu salah satu taktik bisnes yg sgt bagus i think. Sampai aku kat sini ckp bahasa melayu je. 

Budak2 kecik semua comel weh. Rasa cm nak kahwin dgn org arab je. Tapi emm tetiba mutawif ni kachak pulak dgn pakaian ihram nya. Ustaz iswan ni indon kut sya. Sejak bila berubah ni? Luls. Seriously, tgk mereka lelaki semua sama pakai kain ihram, tak pakai kopiah, semua nampak berseri. Muka terpancar iman je.

Bak kata mama, pilu tgk bilik kat hotel madinah td. Sbb tatau bila lg nak sampai bumi madinah. Bila lagi nak jumpa rasulullah. Tapi takpe, bila Allah dah jemput nty, insyaAllah ke sini lagi. Walaupun skrang masih tak percaya yg aku dh habiskan 6 hari kat madinah. Mula2 rasa lambat sgt masa berlalu. Tetiba tup2 nak ke mekah dah rini. Tp mmg rasa lambat pun sbb skrang musim panas so siang lebih panjang. Subuh je masuk pukul 4, maghrib pukul 7. Balik subuh td aku tdo dh set jam nk bangun pukul 8.30. Tdo lama and lena gila tp tetiba tgk jam baru 7.30. Berkat madinah mungkin?

What can i say, i do ♥ this barakah land. This illegal land. Okaylah, kena tdo sekarang. Recharge energy. Sbb mungkin tawaf mlm ni nk dekat tgh malam. Depends pukul berapa nk sampai mekah. Aku pukul seploh pun dh ngantok mcm hapa. Semoga Allah permudahkan umrah wajib hari ni.

0 Criticism:

Post a Comment

Tak puas hati? Nak lepas geram? Ledidgo here~