"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [29:64]

06 January 2013

perkongsian kejadian manusia dan alam.


just want to share for those who interested. ini bukan artikel cilok mana2 web dalam internet yg belum pasti kesahihannya. perkongsian ini memang benar dan tiada tolak tandingannya. sebab i’ve found this in my pink tafsir al-Quran. here it is.

kejadian manusia ; surah Ghafir ayat 67 :
67. Dialah yang menciptakanmu dari tanah, kemudian dari setetes mani, lalu dari segumpal darah, kemudian kamu dilahirkan sebagai seorang anak, kemudian dibiarkan kamu sampai dewasa, lalu menjadi tua. Tetapi di antara kamu ada yang diamtikan sebelum itu. (Kami perbuat demikian agar kamu sampai kepada kurun waktu yang ditentukan, agar kamu mengerti.

kejadian alam; surah Fussilat ayat 10 – 12 :
10. Dan Dia ciptakan padanya gunung-gunung yang kokoh di atasnya. Dan kemudian Dia berkahi, dan Dia tentukan makanan-makanan(bagi penghuni)nya dalam empat masa, memadai untuk (memenuhi kebutuhan) mereka yang memerlukan.
*kebutuhan – keperluan, keinginan.

11. Kemudian Dia menuju ke langit dan (langit) itu masih berupa asap, lalu Dia berfirman kepadanya dan kepada bumi, “Datanglah kamu berdua menurut perintah-Ku dengan patuh atau terpaksa.” Keduanya menjawab, “Kami datang dengan patuh.”

12. Lalu diciptakan-Nya tujuh langit dalam dua masa dan setiap langit Dia mewahyukan urusan masing-masing. Kemudian langit yang dekat (dengan bumi), Kami hiasi dengan bintang-bintang, dan (Kami ciptakan itu) untuk memelihara. Demikianlah ketentuan (Allah) Yang Mahaperkasa, Maha Mengetahui.

disalin bulat-bulat sama ada dari segi bahasa, ayat, perkataan, ejaan, huruf mahu pun space. setakat inilah yang sy boleh kongsikan apa yang sy tahu. trust me, bacalah tafsir. melaikan dh power bahasa arab and faham ayat al-Quran. al-Quran is just like a story book bak kata ainwani. banyak kisah yg terkandung tau. tk rugi. if boleh habiskan novel beratus beribu pages, why not you try to read tafsir al-Quran? *aku terasa* dari 2011 sy masih lagi cuba untuk menghabiskan bacaan tafsir. and now dh sampai juzuk 25. but if dh habis, insyaAllah sy akan ulang lagi untuk lebih memahami. kalau setakat baca tk paham tkde guna jugak kan?

p/s : waktu Maghrib is my islamic time. sebab en sesuka mana pun aku suka lagu faizal tahir rock bagai but then waktu Maghrib i prefer to listen nasyeed’s songs. it was masa yg tenang :)

salam sayang,

0 Criticism:

Post a Comment

Tak puas hati? Nak lepas geram? Ledidgo here~