"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." [29:64]

15 January 2013

uia menggalakkan perkahwinan?


dulu sesama kawan dormmates bising dok bercerita pasal cintan-cintun.

sekarang sesama roommates dok galk bercerita pasal kahwin-kahwin.

berbeza betul zaman dulu dan sekarang ye. ahaks kak, umur dh sampai tahap berkahwin ke?? tapi mama kata kalau nak kahwin make sure masa tu dah kerja. so aku ni pun masih enjoy nk study jadi tk payah pkey dulu lah kan bab2 kawen ni.

dulu masa before masuk uia, aku terdengar lah desas-desus ‘UIA MENGGALAKKAN PERKAHWINAN’. aku pun tertanya-tanya, eh yeke? dorg tk bagi komen pulak. kena explore sendiri nampak gayanya. so kehidupan aku dia uia, ada gak dgr cerita kakak ni dh kawen. itu ini. banyak jugak talk pasal kawen kt uia. so lama2 aku assumekan uia ni mmg galakkan kita kawen awal dgn sedikit pandangan negatif.

yelah, bg aku kita ni muda lagi. buat apa nk keja kawen kan. tp aku terlupa yg soal jodoh ni di tangan Allah. cepat lambat kita tk tahu. jodoh dh sampai, takkan nk menolak kan?

then one day aku terfikir. betul2 terfikir. kenapa nk kena galakkan kawen. lepas tu aku berfikir dari sudut berbeza, luaskan lagi pemikiran. ‘habis kalau tk galakkan kawen, nk galakkan apa? couple’ tetiba terdetik di hati aku. betul jugak. drpd couple buat dosa je lebih so why not kita HALAL kan hubungan yg HARAM dgn kawen. then aku dpt jawapan yg sgt positif drpd tanggapan aku yg dulu tu. uia galakkan lagi benda2 baik. kawen awal itu bukan sesuatu yg negatif rupa2nya. aku tersalah tafsir. bahagia bila dapat menemukan jawapan yg baik.

ada satu talk dekat uia ni. ustaz tu cakap “okay, anda ada makanan dan anda kena solat. anda pilih mana? mestilah makan dulukan. tapi tu pun kalau ada makanan. tkde makanan nk makan apanya, so solatlah” significant dgn diri kita, makanan itu pasangan dan solat itu belajar. “anda dok sebok sok sek sok sek nak kawen awal tapi pasangan anda takdak lagi nk kawen apanya? pegilah focus belajar dulu” aku terasa, sangat terasa dengan kata2 itu.

kata ustazah pula kalau perempuan dia izinkan tapi kalau lelaki kawen awal berat sikit sbb tangungjawab banyak. mana nk belajar lagi, nk cari duit bagi nafkah lagi kan :)

p/s : mama tahu aku suka org johor tapi tetiba haritu request org penang sbb nk muka hindustan. alamakk.

salam sayang,

0 Criticism:

Post a Comment

Tak puas hati? Nak lepas geram? Ledidgo here~